Sosiaaliset mediat ovat arkipäiväämme. Termiin törmää nyt joka paikassa ja kaikkialla! Vielä 15 vuotta sitten Internet oli lapsen kengissä ja markkinointitoiminta tapahtui enimmäkseen lehtien, TV:n ja radion kautta. Viimeisen vuosikymmenen aikana muutos on ollut valtava ja muutoksen merkitys tulee entisestään korostumaan, sillä ihmiset tulevat yhä vaativammiksi ja kriittisemmiksi tiedon ja tiedonhaun suhteen.

Aina ei kuitenkaan mielletä sosiaalisten medioiden laajuutta ja merkitystä oikeassa mittakaavassa. Oikein valjastettuna sosiaalinen media tarjoaa mielettömän markkinointikanavan. Toisaalta negatiivisetkin tiedot leviävät hetkessä lukemattomien ihmisten tietoisuuteen.

Sosiaalinen mediahan tarkoittaa Internetissä ja tietoverkoissa yhteisöllisesti tuotettua tai jaettua sisältöä. Näissä käyttäjät jakavat keskenään mielipiteitä, näkemyksiä, kokemuksia ja näkökulmia. Nämä ovat yleisesti Web 2.0 -nimikkeen alle kerättyjä palveluja kuten esimerkiksi keskustelupalstat ja blogit. Muun muassa aikamme muoti-ilmiö Facebookilla on jäseniä yli 350 miljoonaa maailmanlaajuisesti.

 Yrityksen kannattaa panostaa sosiaalisiin medioihin; luoda verkostoja ja mennä sinne missä asiakkaat ovat. Ihmiset käyttävät aktiivisesti ja päivittäin erilaisia foorumeita ja blogeja. Lisäksi on mahdollisuus kirjautua sisään useisiin yhteisöpalveluihin, joissa  voi luoda tai liittyä eri yhteisöihin. Tunnetuimmat sosiaaliset mediat kuten Facebook, Myspace ja Youtube ovat päivittäisiä nettisaiteja, joita ihmiset käyttävät itse asiassa enemmän kuin omia henkilökohtaisia sähköpostejaan. Ne ovat loistava työväline ja tiedon kanava.

Marika ja Veera