Ensinnäkin kartoitimme palveluyhteisöjä: mitkä olivat ennestään tuttuja ja mitkä tuntemattomia? Facebook, Youtube, Messenger ja Skype olivat molemmille arkipäivässä käytössä olevia verkostopalveluita. Tutustuimme tarkemmin parini kanssa meille vieraisiin palveluyhteisöihin kuten Twitteriin, Ningiin ja Vimeoon.

Lähdimme tarkastelemaan oppimistehtävää esimerkin avulla. Käytimme esimerkkinä Evianin laajan suosion saavuttanutta mainospätkää ”Roller Babies”, jonka  slogan on ”Evian- live young”. Mainoksessa vauvat rullaluistelevat, breikdancaavat ja moonwalkaavat musiikin tahtiin.

Ilmiöstä tuli ennennäkemättömän suosittu ja se on pelkästään YouTubessa saanut yli 17 500 000 osumaa. Se saavutti näkyvyys huippunsa heinäkuun alussa 2009. Mainoskampanja oli hyvin suunniteltu ja ajoitettu, koska virvoitusjuomia myydään eniten juuri lämpiminä kesäpäivinä. Youtuben kautta mainos levisi räjähdysmäisesti myös muihin sosiaalisiin medioihin: parin päivän sisällä mainos oli jo levinnyt lukuisiin nettiyhteisöihin. Lisäksi useat faniryhmät lisäsivät näkyvyyttä entisestään. Esimerkiksi 2010 tammikuussa hakusanalla ”Evian roller babies” löytyy 741 000 osumaa. Ihmiset keskustelevat aiheesta, lähettävät toisilleen linkkejä ja perustavat omia yhteisöjä mainokselle.

Mainos on erittäin onnistunut, sillä se tavoittaa laajan ihmisjoukon ja monia kohderyhmiä. Valloittavat ja hurmaavat pikkukaverit tekevät lähtemättömän vaikutuksen ja saavat nauramaan kerta toisensa jälkeen. Vauvojen käyttäminen mainoksessa on tunteisiin vetoava keino. Positiiviset assosiaatiot tuotteesta parantavat yrityksen imagoa ja myyntiä. Slogan ”Live Young” sopii jokaiselle kohderyhmästä riippumatta.

-MV