Yrityksen toimintaa saadaan tehostettua käytettävyyden avulla. Käytettävyys on erittäin tärkeä tekijä järjestelmien toimivuudessa ja lisää myös tuloksellisuutta. Kuitenkin se on vielä lapsen kengissä monissa yrityksissä ja järjestelmissä, mutta nykyään siihen kiinnitetään enemmän huomiota kuin aiemmin.

 

Lyhyesti sanottuna käytettävyys on tuotteen, palvelun tai ympäristön helppokäyttöisyyttä. Sillä halutaan maksimoida toimintojen käyttö niin, että päästään haluttuun päämäärään. Yrityksen toimintaa pyritään kehittämään käytettävyyden avulla niin, että käyttöjärjestelmä on mahdollisimman efektiivinen ja nopea sekä asiakkaan että käyttäjän näkökulmasta.

 

Esimerkiksi ravintolayrityksen tilat tulee suunnitella niin, että tarjoilijat ja kokit pystyvät työskentelemään tehokkaasti. Ergonomia on ravintolamaailmassa kuten muissakin yrityksissä elintärkeä asia. Pöytien sijainti tulee miettiä tarkkaan ja tasot täytynee olla oikealla korkeudella.

 

Käytettävyys ymmärretään eri tavoin eri näkökulmista. Sitävoidaan ajatella sekä konkreettisesti että virtuaalisesti. Kun suunnitellaan konkreettisesti tilan käytettävyyttä, tärkeintä on ottaa huomioon sen tehokkuus ja opittavuus. Järjestelmän tulee ehdottomasti olla vaivattomasti opittavissa. Tämä takaa käyttöjärjestelmän helpon muistettavuuden ja käyttäjän tyytyväisyyden. Lisäksi se pienentää virheiden määrää.

 

Majoitus-, ravitsemus- ja toimitilapalveluiden tiloissa käytettävyys korostuu entisestään, sillä työntekijät ovat elävästi kontaktissa asiakkaiden kanssa. Työntekijän tyytymättömyys järjestelmän toimivuudesta saattaa ilmetä asiakkaalle esimerkiksi tuotteen tai palvelun viivästymisellä. Pahimmassa tapauksessa yritys voi mahdollisesti menettää asiakkaansa tämän takia.

 

Hotellien varausjärjestelmät tulisi olla paljon loogisempia. Uusilla työntekijöillä menee tuloksetonta aikaa varausjärjestelmien oppimiseen, sillä johdonmukaisuus puuttuu varausjärjestelmistä. Niissä on runsaasti ylimääräisiä, tarpeettomia tietoja ja seikkoja, jotka sekoittavat oppijaa. Tehokkuus kärsii, sillä järjestelmän muistettavuus on hankala ja virheitä syntyy helposti. Näiden seurauksena systeemiä ei ole miellyttävä käyttää.

 

Virtuaalimaailmassa tilan käytettävyys on ensiarvoisen tärkeää. Käyttäjät siirtyvät toiselle web-sivustolle nopeasti, jos järjestelmä ei toimi haluamalla tavalla. Huonosti suunnitellun järjestelmän käyttäminen aiheuttaa ajan tuhlaamista, stressiä ja turhautumista.

 

Koska Internetin käyttö on levittynyt suuren yleisön käyttöön vasta viime vuosikymmeninä, on verkkopalveluiden käytettävyydessä helpommin havaittavissa käytettävyyttä heikentäviä tekijöitä. Esimerkiksi informaation esitystapa ja vilkkuvat liikkeet sivustoilla ovat yleisimpiä turhan aiheuttajia ja pilaavat käyttäjän mielenkiinnon. Käyttäjien tarpeiden huomioon jättäminen on myös puutteellinen seikka.

 

Kaiken kaikkiaan käytettävyydestä on suuri etu yritykselle.  Kun panostaa toimivaan järjestelmään, aiheutuneet kulut saadaan takaisin tyytyväisten asiakkaiden ja markkinoinnin helpottumisen kautta. Mikä onkaan parempi mainos yritykselle kuin tyytyväiset asiakkaat.

 Veera

 

Lähteet                                Sampola Päivi 2008: Käyttäjäkeskeisen käytettävyyden arviointimenetelmän kehittäminen verkko-opetusympäristöihin soveltuvaksi. Vaasa: Universitas Wasaensis 2008.

Ketola, Ritva 2007: Toimiva toimisto. Tampere: Tammer-Paino Oy.